Friday, January 16, 2015

Pasal nama lagi untuk sambungan kisah PhD (1)

Hah sambung lagi pasal nama ni....

Kira camnila senang mana mana kisah PhD ni tak semestinya aku akan cerita pasal research je ye..Aku akan cerita pasal kawan kawan aku kat school ni, pasal SV aku yang baik hati, pasal school aku ni, pasal exam and the list goes on and on and on...
Senang cite study life aku lah.

Ok berbalik pasal nama tadi.

Ni situasi dalam kelas ye..

Contohnye if lecturer nak pulangkan kertas assignment ataupun test pelajar Melayu. Mesti susah dia nak nyebutnya.pastu dia akan cakap 

"Wow! you've got very long name".

Yerla dah la nama panjang tambah pulak Bin dan Binti...

Korang bayangkanlah ye, ini nama zaman-zaman yang lahir lebih kurang aku..paling panjang pun dua patah nama sendiri + dua patah nama bapa + bin/binti = 5 patah perkataan.

Aku tengok zaman millenium ni bukan main panjanggggggggggggggg nama nya..
Tiga empat patah nama.
Tambah pulak nama bapa pun panjang.
Kalau belajar kat oversea sumpah tak cukup petak form nak isi okay..sebab nama orang kat sini pendek je..satu nama je..

Bila aku perhatikan kat sini, nama panjang panjang ni orang Melayu dengan orang Latin.
Hah tu memang panjang.. Tapi orang Melayu lagik win kot.

Orang Arab sendiri, diorang tak dibenarkan letak dua patah nama. If nak dua nama juga
lagi satu dijadikan nama panggilan je.not official name..sebabnya hanya satu nama je boleh masuk surat beranak.
Kawan kawan Arab aku siap tanya aku lagi. 

Why do you need two names??

Aku jawab : That is the tradition in Malaysia..
<Grrr..Kelu taktau nak jawab apa..Itu je yg boleh aku bagitahu>

Tapi orang Arab diorang nasabkan nama diorang kepada keturunan bukan nama bapa sendiri. Diorang macam ada surname juga = nama keluarga.

Masa mula-mula masuk ofis. Kawan seofis from India nak type namaku untuk diletakkan depan pintu ofis.

Agaknya dia tengok nama aku panjang je..Dia tanya



Sorry, which one is your first name?

Heeee <senyum kambing>, you can write Nisa.

Tak muat nak type nama lagi satu okkay! Aku cakap letak jela nama aku satu je Nisa.
Pasrah walau nama dua patah je pon..Pastu diorang pun tanya kenapa nama aku ada dua nama??

Aigooo lotih mak nak menjawab..

Dalam hati ni syukur gila aku letak nama anak aku sepatah je...Seriously, memang senang nak uruskan form form Aufa nak sekolah ke..Hospital ke...

Tetiba ada emergency korang nak daftar nama anak kat receptionist hospital..Nama panjang gila empat lima perkataan...Fedup aku rasa receptionist tu nak menaip..
Dahla diorang tak biasa dengan nama nama kita ni..

Hehe itu je nak cerita pasal nama..

Saja nak share perbezaan budaya pasal nama ni..

p/s: Korang yang ada nama panjang, atau nama anak panjang ke, please do not feel offended ye..Sebab nama aku pon panjang juga. Cheers!

Wassalam...

0 comments:

Post a Comment